torsdag 9 augusti 2007

Hird: From dark to light (tolva, DNM)

En annan svensk favorit är Christoffer Berg aka Hird, som strax före sommaren (utan att meddela mig, bu!) släppte en ny, efterlängtad tolva som pekar i helt nya riktningar jämfört med tidigare. A-sidan From dark to light doftar en hel del klassiskt jazzig och så där inner city-nattlig Detroit-techno à la Carl Craig, och är en nio minuter lång resa i med Hird-mått mätt ganska så högt tempo. Den nästan lika långa b-sidan Rotating perspective är av samma klassiska stuk men lugnare och mer atmosfärisk - full med härliga stråkar, bubblande bas och hundraprocentig mysfaktor. En på sätt och vis försiktig återkomst, inga försök till vokala hit-spår här inte, men vackert, högklassigt och helt igenom njutbart. Frågan är väl bara om det är ett sidospår eller en ny stig han gett sig in på? Jag tror jag tar och mejlar honom - återkommer! Och: här är Christoffers svar: "Jag hoppas att jag aldrig blir så tråkig att jag gör samma album två gånger. Sidospår: nej, en ny stig: nej, samma stig. :)" Ok, jag fattar. En naturlig fortsättning/fördjupning kan vi kanske säga då.
Hird - From Dark to Light / Rotating Perspective - EP

Inga kommentarer:

ANNONS