torsdag 9 augusti 2007

Ellen Allien vs Ewan Pearson (Fabric 34-35)

De två senaste volymerna i Fabrics nästan alltid spännande mix-serie är med två av mina absoluta favoritproducenter. Ellen Allien, som ju driver grymma etiketten BPitch Control, är synnerligen aktiv både som musikskapare och dj (tydligen har hon dessutom lanserat en modekollektion). Här väljer och mixar hon 15 favoritspår där hon varvar rätt obskyra prylar som Roman Flügel, Estroe (vars spår Driven är grymt), Artificial Latvamäkli (!?) och Damián Schwartz med bekantingar som Larry Heard, Apparat och ett spår från Thom Yorkes soloalbum. Allt snyggt sammanfogat i en djup, melodisk och varmt elektronisk helhet och - med undantag för en svacka på mitten där jag tappar intresset - med ett härligt driv.

Nästa nummer i serien hade jag lika höga förväntningar på, i synnerhet efter hans fina Sci-Fi-Hi-Fi-mixar för Soma och några riktigt starka remixar på sistone. Ewan Pearson är betydligt mer "bleepy" och retrofunkig än Allien, och sånt får vi här också. Det tog ett par lyssningar innan jag kunde ta till mig skivan faktiskt, men den har vuxit mycket tack vare så många uppfriskande spårval (dvs okända men intressanta, jag tror att jag bara kände igen fyra namn): Jahcoozis roliga Ali McBills till exempel, och Snax Honeymoon's over. Och så lite passande retro med Liquid Liquids xylofon- och koskälle-extravaganza Bellhead. Allt funkigt och coolt på ett lite sliskigt vis, och kul med så mycket tidigare ohörd musik. Och så fick jag lära mig att svenske Samuel L Session är kvar i gamet! Jag hade helt tappat kollen på honom sedan många år, men här är ett bra spår från hans verkar det senaste tolva, på lilla tyska etiketten Klap Klap. (Hans bolag SLS verkar dock ligga i träda.)

Matchen, ja den vinner Pearson - på tyngd och lite mer skärpa och elakhet.

Inga kommentarer:

ANNONS