onsdag 19 augusti 2009

Squarepusher: Solo Electric Bass 1

Squarepusher: Solo Electric Bass 1 (Warp/Border)
Jag har följt Tom "Squarepusher" Jenkinson mer och mindre intensivt sedan den första början (närmare bestämt mästerliga Feed me weird things från 1996, lite av hela drum'n'bass-scenens klimax), lyssnat på hans fantastiska toppar, skakat på huvudet åt bottennappen. Men aldrig kunde jag ana att jag en dag skulle överväga att recensera honom för Liras räkning.... Men nu är vi, nästan i alla fall, där: Squarepushers nya är en liveskiva inspelad på en liten scen i Paris för ett par år sedan, helt solo på elbasen, allt lågmält, intimt och kontemplativt. Ibland exploderar han i intensiva slap-bas-sekvenser, oftare fingerplockar han fram närmast folktonade melodier som på en gitarr. Och det funkar, lite till min förvåning måste jag erkänna.

Inga kommentarer:

ANNONS